Zakup lustrzanki – na co zwrócić uwagę?

Jeśli czekałeś, aż pojawi się „właściwy” model, aby kupić swoją pierwszą cyfrową lustrzankę, teraz może być dobry moment. Połączenie ceny, wydajności i rozmiaru czujnika/rozdzielczości oferowane przez większość modeli jest już „wystarczająco dobre”, aby zadowolić wymagających fotografów. W przewidywalnej przyszłości prawdopodobna jest tylko niewielka poprawa. Jednak, gdy wydajesz tysiąc dolarów (lub więcej) z ciężko zarobionej gotówki, musisz wiedzieć, że otrzymujesz wartościowy sprzęt. Oto niektóre z kluczowych czynników, na co zwrócić uwagę przy zakupie lustrzanki.

Rozmiar czujnika

Jeśli chodzi o jakość obrazu i elastyczność ekspozycji – i to są główne powody, dla których ludzie kupują lustrzanki – najważniejszymi kryteriami są wielkość matrycy i wielkość każdej fotokomórki na niej. Im większa powierzchnia fotostrony, tym więcej światła może przechwycić i tym więcej informacji może zarejestrować. Im więcej informacji trafia do procesora obrazu aparatu, tym większy zakres dynamiczny (tonalny) w wynikowym obrazie – i lepsza jakość obrazu.

Różnice są najbardziej widoczne na zdjęciach wykonywanych w jasnych, kontrastowych warunkach oraz przy słabym oświetleniu. W jasnym oświetleniu małe matryce kompaktowych kamer cyfrowych nie mogą rejestrować szczegółów w najjaśniejszych i najciemniejszych obszarach. Powstałe zdjęcia mają przytłumione cienie i prześwietlone światła, a gdy nie są rejestrowane żadne szczegóły, nie ma możliwości poprawienia obrazu w celu poprawy sytuacji.

Rozdzielczość megapiksela

Chociaż większość materiałów reklamowych i wiele szumu medialnego skupia się na liczbie megapikseli obsługiwanych przez aparat, liczba megapikseli jest stosunkowo nieistotna przy zakupie cyfrowej lustrzanki. Teoretycznie liczba megapikseli w pliku obrazu powinna dyktować rozmiar, do jakiego można go wydrukować w jakości „foto”. Można jednak uzyskać doskonałe odbitki w formacie A3 z lustrzanki cyfrowej o rozdzielczości 5 lub 6 megapikseli – pod warunkiem, że oryginalne ujęcie zostało prawidłowo naświetlone i edytowane.

Co więcej, 8-megapikselowy czujnik ma tylko 30% więcej fotosite’ów niż 6-megapikselowy czujnik. Przy prawidłowej odległości oglądania dla wydruków A3 ta różnica będzie nieistotna. Niewielu entuzjastów fotografii będzie chciało odbitki większe niż format A3+, co mieści się w zakresie możliwości wszystkich obecnych modeli.

Lojalność marki

Fotografowie, którzy posiadają już filmową lustrzankę oraz zestaw wymiennych obiektywów, będą kuszeni na aparaty cyfrowe tego samego producenta. Zakup korpusu, który zaakceptuje posiadane soczewki, ma sens zarówno pod względem logicznym, jak i finansowym. Jednak niekoniecznie jest to najlepsza opcja z następujących powodów:

  • Większość korpusów lustrzanek cyfrowych zmienia efektywną ogniskową obiektywu 35 mm o współczynnik mnożnika obiektywu (LMF) od 1,5x do 2x. Oznacza to, że obiektyw 24 mm, który zapewnia doskonały szerokokątny widok, będzie miał taki sam kąt widzenia jak obiektyw 36 mm w aparacie 35 mm. Zyskujesz trochę na końcu tele; obiektyw 200 mm staje się odpowiednikiem obiektywu 300 mm w lustrzance cyfrowej LMF 1,5x.
  • Obiektyw 35 mm jest przeznaczony do obrazowania na kliszy, która ma inną strukturę niż przetwornik obrazu. Może nie dawać tak dobrej jakości obrazu na korpusie lustrzanki cyfrowej.
  • Obiektywy 35 mm są często cięższe i bardziej masywne niż obiektywy cyfrowe.
  • Korpusy lustrzanek cyfrowych Olympus nie obsługują obiektywów przeznaczonych do lustrzanek filmowych Olympus.